Katalog til jubileumsutstillingen 2006
Chrix Dahl
UTDANNELSE REISER UTSTILLINGER STIPEND VERV
Chrix Dahl f. Kristiania 5.1.1906 – d. Oslo 16.6.1994
UTDANNELSE
Examen artium ved Frogner skole
1924 – 25 Kunst- og Håndverkskolen med tegneundervisning hos Eivind Nielsen
1925 – 27 Kunstakademiet med maleriundervisning hos Axel Revold og Halfdan
Strøm
1929 – 31 Radérklassen med grafikkundervisning hos Olaf Willums
UTSTILLINGER
1930 Blomqvists Kunsthandel, debututstilling med malerier og grafikk
1932 Blomqvists Kunsthandel, malerier og grafikk
1936 Blomqvists Kunsthandel, malerier og grafikk
1955 Kunstnerforbundet, tegninger og akvareller
1959 Universitetsbiblioteket, bokkunstprisen
1961 Kunstnerforbundet, elevenes honnør-utstilling
1971 Universitetsbiblioteket, retrospektiv bokillustrasjonsutstilling
1977 Trondhjems Kunstforening, retrospektiv grafikkutstilling
1979 Nasjonalgalleriet, retrospektiv grafikkutstilling
1985 Galleri F 15
1986 Nasjonalgalleriet, tegninger til bøker
KOLLEKTIVE UTSTILLINGER
Representert på Høstutstillingen jevnlig fra 1930 – 1974
Utstilt i norske byer samt Helsingfors, Paris, Roma, Stockholm, København, Rio de
Janeiro, Reykjavik, Oregon, England og Tsjekkoslovakia.
UTSTILLINGER POST MORTEM
1996 Oslo Kunstforening, en minneutstilling; tegning, akvarell, grafikk og maleri
1998 Oslo Kunstforening, tegning
1999 ”Havehuset” galleri i Stavern, tegning, grafikk, akvarell og maleri
2002 Lillehammer Kunstmuseum, tegning, akvarell
STIPENDIER
Etter endt studium fikk han et stort stipend, kr 15.000, av Holst Halvorsen.
1936 Benneches legat
1940 Benneches legat
1939 Tegneforbundets stipend
1940 J.H. Brochs legat
1963 Holst Halvorsens Munchstipend
STUDIEREISER
1927, 1931, 1936, 1937 og 1969 Italia
1927 og 1931 Tyskland
1928, 1929, 1936 og 1939 Nederland, Belgia og Frankrike
UTMERKELSER
1985 Æresmedlem av Norske Grafikere
1979 Slått til Ridder av I. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs orden
CHRIX DAHLS EGNE SKRIFTER
1933
, Kunst og Kultur
Alessandro Magnasco
1946
, Kunst og Kultur
Mesteren på Ekely
1959
, Kunsten i dag
Grafikkens dilemma
1963
(Håkon Stenstadvold), Bonytt
Det lange ridt
1972
, En bok om Thorbjørn Egner
Tegneren og grafikeren
VIKTIGE ILLUSTRASJONSARBEIDER
1932
av Bjørnstjerne Bjørnson, Foreningen for norsk bokkunst
Tyrolersangen
1936 12
, Asbjørnsen og Moe, N.W. Damm & Søn
Eventyr
1936
, Henrik Wergeland, Fabritius & Sønners forlag
Hasselnødder
1946
eller optimisten, J.F.M.A. de Voltaire, F. Bruns bokhandels forlag
Candide
1948
, Reidar Øksenvad, N.W. Damm & Søn
Franske vismenn
1951
, 1954 Leporella, Stefan Zweig, Aschehoug
Sjakknovelle
1958
, Eduard Mörike, Dreyer
Mozarts reise til Prag
1959
, Nic. Stang, Aschehoug
Hverdag blant italienere
MEDLEMSKAP
1938 – 46 Sekretær i Norske Grafikere
1946 – 53 Formann i Norske Grafikere
1946 – 57 I direksjonen for Kunstnernes Hus
1945 – 51 Den faste jury (svart-hvitt gruppen)
1967 – 78 Nasjonalgalleriets råd og innkjøpskomité for nyere norsk grafikk og
tegning
FORORD
Jeg har den glede å stille ut Inger og Henrik Aasekjærs kunstsamling i sin helhet og
deler fra samlingen som ligger til grunn for Ellen og Chrix Dahls Legat.
Inntekter av salget fra Aasekjærs samling skal tilfalle unge talentfulle musikere og
kunsthåndverkere. Inntektene av ekteparet Ellen og Chrix Dahls samling skal tilfalle
bildende kunstnere.
Dette er et eksklusivt utvalg av Chrix Dahls bilder som han laget i perioden fra
trettenårsalderen til han var 78 år. Flesteparten har tidligere aldri vært stilt ut eller vist
frem i andre sammenhenger. Samlingen inneholder, oljemalerier, akvareller,
gouacher, blyant- og pennetegninger. I tillegg er en del grafikk innenfor litografi,
akvatint, mykgrunn, streketsning og koldnålsteknikk. Bildene er for det meste ferdige,
signerte arbeider, men det finnes også en del skisser. I notater påført enkelte bilder
viser Chrix Dahl interessante refleksjoner som bidrar til en dypere forståelse av hans
kunstnerskap.
Under arbeidet med utstillingen har jeg lagt ned mye arbeid i registrering,
avfotografering og ytterligere dokumentasjon der det foreligger. Dette kan være av
spesiell interesse for noen som vil fordype seg og forske videre i Chrix Dahls kunst.
Jeg har delt katalogen inn i tre deler der jeg først forteller om Chrix Dahls virksomhet
i store trekk. Deretter beskriver jeg et lite utvalg av de utstilte bildene som jeg mener
kan ha spesiell interesse for publikum. I tillegg til motivet, legger jeg stor vekt på
teknikken i bildene, fordi jeg mener at man gjennom å vite mer om hele prosessen,
både om motivet og tilvirkningen, kan få utdypet opplevelsen av hele bildet. Til slutt
beskriver jeg Inger og Henrik Aasekjærs fond som er hele grunnlaget for utstillingen.
Selv var jeg så heldig å være elev hos Chrix Dahl. Etter anbefalinger fra noen
medelever ved Kunst- og Håndverksskolen kontaktet jeg ham inne i Radérklassen. Jeg
hadde gjort en del pennetegninger og prøvet meg frem i dette uttrykket, derfor ble mitt
møte med Chrix Dahl kjærkomment for mitt videre virke.
Da jeg løftet av det første bladet av min aller første streketsning og gikk inn til ham
med det, vekket han hos meg en begeistring for grafikken.
- Ja, se der, det er jo helt
perfekt. Det gjelder å få til det aller første trykket. Da er du innvidd. For du skal
oppleve å tåle så mange vanskeligheter og skuffelser senere i ditt grafiske virke.
Denne uttalelsen og en enkel julehilsen til meg ved neste jul med ønsker om
- at du
får utdypet din svartekunst slik som du har evner til
, brant seg inn i meg på samme
måte som hos mange andre elever han underviste. Først trodde vi, litt naivt, at man var
en av hans utvalgte, inntil vi forsto at dette var hans måte å følge opp hver enkelt elev
individuelt.
Som de fleste av Chrix Dahls elever, hadde jeg en stor respekt og beundring for
læreren og kunstneren. Dette har hans elever og kolleger allerede skrevet mye pent
om.
Mange år senere etablerte jeg et galleri i Stavern, der jeg utstilte mange interessante
kunstnere gjennom mer enn tyve år. Etter den spennende minneutstillingen over Chrix
Dahl i Oslo Kunstforening i 1996, så jeg muligheten til å få vist arbeider av ham i mitt
galleri. Jeg hadde nettopp avsluttet en stor utstilling av Ferdinand Finnes verker – og
han spurte meg, litt skeptisk.
, svarte
- Hvem skal du stille ut etter meg? - Chrix Dahl
jeg.
- Åh, du, det var deilig, han er en stor kunstner jeg alltid har beundret!
Jeg arrangerte denne utstillingen av Chrix Dahl i 1999, som vakte interesse både blant
publikum og i media. I forbindelse med denne utstillingen ble jeg fortalt at Dahls
svoger, Henrik Aasekjær, hadde en annen interessant samling.
Jeg oppsøkte han over telefon, men han sa at han hadde vanskelig for å snakke i
telefonen. Han hadde vært enslig i flere år, hadde hatt et slag og følte seg sliten. Jeg
ble invitert inn til ham, og da han åpnet døren møtte jeg en elegant, eldre mann med et
vennlig smil,
Han viste meg en
- Unnskyld at jeg er så gammel, men kom bare inn.
god del tegninger og grafikk som han hadde samlet opp gjennom årene. Det aller
meste var av hans svoger, Chrix Dahl, og en mindre del var andre kunstneres verker.
Han uttrykte uro fordi han ikke hadde orden i kunstsamlingen sin, og etter at han fikk
se Chrix Dahlutstillingen i mitt galleri, ville han tiltro meg den videre forvaltningen av
sin samling. Jeg oppfattet gesten som en ærefull og stor oppgave. Vi utarbeidet en
avtale, men innimellom hadde han flere slag til og et lårhalsbrudd. Han mistet det
meste av taleevnen, og det plaget ham.
, fikk han sagt, men samtidig
- Jeg vil ikke mer
uttrykte han lettelse og glede over at alt vedrørende kunstsamlingen ble klargjort
gjennom et valgt legatstyre, en oppnevnt advokat og meg.
Jeg ga ham et løfte om at jeg skulle rette en oppmerksomhet mot kunstneren Chrix
Dahl via en utstilling og selge hans verker der inntekten av salget skulle gå til Inger og
Henrik Aasekjærs legat.
Etter at han med påholden penn hadde signert delen av hans testament som omfattet
denne avtalen, uttrykte han glede over å ha avsluttet denne ideen om å utstille sin
kunstsamling. Henrik Aasekjær døde høsten 2003.
Det er to grunner til at jeg holder denne utstillingen. For det første vil jeg gjøre mitt
beste for at den eiendommelige, store kunstneren Chrix Dahl kommer frem i et litt
annerledes lys enn tidligere. Jeg vil hevde at vi trenger hans kunst spesielt i dag.
For det andre må jeg holde løftet jeg ga Henrik Aasekjær og vise at det finnes slike
mennesker som ham. Seriøse mennesker som uten forbehold overleverer sin skatt til
en annen med ønske om at den blir ivaretatt. Jeg tror at vi trenger å kjenne til slik
generøsitet i dag.
Jeg vil rette en takk til advokat Fredrik Bugge Siverts for all hans interesse for denne
utstillingen og for juridisk bistand som trengtes. En takk også til førstekonservator ved
Nasjonalmuseet og formann i de to legatstyrene, Nils Messel, for tilskudd av viktige
bilder av Chrix Dahl og til Trude Bøe i Stiftelsen Edvard Munchs Atelier, for hennes
entusiasme og medvirkning til at utstillingen kunne holdes i Edvard Munchs atelier på
Ekely.
Iselin Bast
CHRIX DAHL
Skrevet av Iselin Bast
Chrix (Christian Axel) Dahl er født i Kristiania 5. januar 1906.
Hans far, Axel Dahl var marineoffiser og hans mor, Lilly (f. Steen), var
sangpedagog. Chrix var den eldste av tre brødre. Da Chrix Dahl var seks år
bygget familien et hus og flyttet inn ved Smestad i Oslo vest. Familiens
bolig kaltes Knausen og lå på en høyde ovenfor det øvrige såkalte
Ekelyområdet.
91 Til Hanna fra Chrix, 1919
Fire år senere fortalte hans far ham at Norges, ja, kanskje verdens største
maler snart skulle bli deres nærmeste nabo. Dermed fikk Chrix en nabo
som skulle komme til å bety mye for ham på flere måter. Chrix var da ti år
mens naboen Edvard Munch var 53 år gammel.
Chrix, som den eldste av tre brødre, var nær knyttet til sin mor som levde
helt frem til 1974. Den mellomste, Hans Peter, flyttet til Sverige og døde
der for mange år siden. Den yngste av brødrene, Jojo, lever i dag i Oslo.
Chrix Dahls nevø, Hans Peters sønn, er den kjente og også omstridte
maleren Peter Dahl i Stockholm. Chrix var en klar beundrer av sin nevø, til
tross for deres betydelige ulikheter. Mens Chrix var en nøktern, stillfarende
og beskjeden person, er Peter kjent for det motsatte.
- Han lever som
Bellmann
, er det blitt fortalt.
Chrix utviklet sin sans for musikk mens han lyttet til morens pianospill og
undervisning i sang. Når det ble holdt musikkaftener på Knausen i
barneårene, danset Chrix, mens moren spilte piano. Musikken og
stemningen inspirerte ham spesielt, og intuitivt utviklet han en slags
improvisert pantomimeliknende dans.
6
Chrix mente selv at hele hans verden i barneårene var som en eneste idyll
med vakker natur fylt av varme og lys. Forestillingen om en lykkelig
barndom styrket ham gjennom hele hans virke. Han var usedvanlig
vennligsinnet og fornem med en iboende klassisk dannelse. Hans
uomtvistelige elskelige vesen har kanskje hindret en del mennesker i å se
hans melankolske sider.
Chrix gikk på Skøyen skole en stund, men fikk også undervisning i
hjemmet før han tok artium på Frogner skole. Tegne gjorde han stadig,
likevel var fysikk det skolefaget som interesserte ham mest. Han fikk S i
dette faget, og han tenkte på å bli ingeniør. Dermed gikk han i gang i
praksis på Eureka samtidig som han fortsatte å tegne. Tiden i praksis ble
kortvarig, og han begynte på Kunst- og Håndverkskolen som attenåring i
1924. Året etter fortsatte Chrix på Kunstakademiet under Revold og Strøm,
der han gikk i to år. Fra 1929 spesialiserte han seg over to år i Radérklassen
hos Willums.
I tiden rundt Radérklassen foretar han seg tre ting som skal få stor
betydning for ham resten av livet:
I 1927 reiser han til Italia for å sanke og studere inntrykk. Det italienske
gatelivet og landskapet omkring treffer ham midt i hjertet og vekker en
inderlig sympati for det miserable mennesket og dets omgivelser. Han
oppfatter tristessen og det komiske innenfor samme rom. Dette blir kilden
til det meste av hans kunstnerskap videre i livet.
I 1930 avholder Chrix Dahl sin debututstilling hos Blomqvist Kunsthandel.
Der får han kjenne en smertelig kritikk som alltid skal prege ham og
begrense deler av hans virksomhet innenfor maleriet.
I 1931 ser han Tolvkillingsoperaen til Brecht og Weill på Centralteatret og
Chrix Dahl blir som besatt. Han ser stykket flere ganger og lar seg forføre
av rollene, miljøet, humoren og musikken. Han maler og tegner under
direkte påvirkning fra teateroppsetningen, og han bearbeider også disse
inntrykkene videre i grafikken.
Moren som så talentet i den eldste sønnen, beundret og hjalp ham på flere
måter. Hun bidro til at han fikk bygget sitt atelier, et stort rom, nederst i
hagen på Knausen. Atelieret ble senere omgjort til kombinert bolig og
atelier da han i 1938 giftet seg med Ellen Olsen, som var bokbinderske fra
Haslev i Danmark. I denne atelierboligen ble ekteparet boende resten av
livet. Paret etterlot seg ingen barn og gav heller ikke noe skriftlig ønske om
eiendommens fremtid ved siden av testamentet over alle Chrix Dahls
kunstverk. Han trodde at eiendommen hans i Jarlsborgsveien 11, var sikret
7
da Riksantikvarens fredningsforslag av hele Ekelyområdet ble fremlagt en
stund før han døde. Han utbrøt gledestrålende
- Jeg er fredet!
Etter hans død ble forslaget endelig behandlet i byrådet, og SV gikk, som
eneste parti, inn for bygge- og deleforbudet i byutviklingskommiteen. Dette
til tross for langvarige debattinnlegg i avisene, underskriftskampanjer og
sterk motstand blant naboer og kunstinteresserte.
Tilfeldigvis, eller dessverre kanskje det ikke var så tilfeldig at
eiendommene etter både Edvard Munch og Chrix Dahl skulle oppleve
samme skjebne. De ble offer for Oslo kommunes mangel på bevaringstanke
og fravær for respekt for kunstnere og deres publikum. Munchs hus ble
revet så sent som i 1960 og Chrix Dahls hus ble jevnet med jorden høsten
1997, tre år etter hans død.
EUROPEISK KUNST
Chrix Dahl var opptatt av den klassiske dannelsen og kan beskrives som en
romantisk realist og en viderefører av den europeiske malertradisjonen,
med bl.a. Rembrandt (1606-1669) som en ledende maler og grafiker. Han
beundret også maleren, grafikeren og tegneren Salvator Rosa (1615 –
1673). Denne kunstneren la hovedvekten på bildets dramatiske innhold,
men ble langt senere avfeiet og oversett da ideen om l´art pour l´art ble
enerådende. Chrix Dahl var skuffet over
- den moderne kunstoppfatning;
den puffer helst en slik «maniert illustrasjonsmaler» ut i det ytterste mørke
.
Dette mente han også hadde skjedd med Alessandro Magnasco (kalt
Lissandrino) (1667-1749), som i følge ham selv også var en av hans
læremestere.
Samtidig så Chrix Dahl tydelig
barokkens svakheter med overdrevent
følelsesinnhold som førte til
sentimentalitet og smakløshet; kitsch.
Den kunne lett bli for effektfull og
virtuos.
Chrix Dahl følte seg sannsynligvis
beslektet med Magnasco som han
mente var
– en elskverdig, livlig fyr,
hvis fantastiske intensitet bare ga seg
utslag på lerretet.
Som Chrix Dahl
hadde også denne maleren begynte å
male som svært ung og underviste elever. Modellene i begges bilder var
gjøglere, lasaroner, gatesangere og munker.
37
Tiberøen
8
For Magnasco er det motivet som er bildets egentlige mening. Det er ideen,
stemningen som er det hovedanliggende. Dette kan også sies om Chrix
Dahls bilder, i tillegg til at han alltid søker å finne uttrykket i den passende
teknikken for at motivet skal vibrere.
Den venetianske rokokkomaleren Guardi (1712-1793) hadde tydeligvis
også en direkte påvirkning hos Chrix Dahl. Det sees i behandlingen av
motivet og i de luftige, lyse fargetonene som uttrykker poesien i det.
Chrix Dahl viser selv at Goya (1746-1828) igjen likner Magnasco av
temperament. Han beskriver at de begge har sett
– at alt er en flytende
uvirkelighet, som gir enhver dagligdags begivenhet en besynderlig
betydning, så at ethvert øyeblikk får sin egen mening og blir ulikt alle de
andre sekunder i evigheten.
Det er nærliggende også å sette Chrix Dahl inn
i denne sammenhengen. Han oppdaget tidlig den uvirkeligheten i
virkeligheten som blir en form for poesi som han kan evne og uttrykke
billedlig.
I tillegg kan man regne med at Chrix Dahl lot seg påvirke av Camille Corot
(1796-1875) når det gjaldt luftighet i penneføring i tegninger og dessuten
Eugène Delacroix (1798-1863) med hensyn til fargebruk og penselstrøk i
akvareller. J.M. Whistler (1834-1903) må ha inspirert ham gjennom sine
pennetegninger fra Venezia og akvareller fra strender omkring. Picasso
(1881-1973) har hatt innflytelse på Chrix Dahl, idet fargeoppfattelsen er
beslektet og gjøglermotivet går igjen hos dem begge. Men han var ikke
videre begeistret for den moderne tids uttrykk. Han var villig til å akseptere
kunsten frem til Picassos blå periode
Dette var
– men ikke et år lenger!
nok uttalt i en slags affekt. Det er i alle fall interessant å se at Picassos
penseltegninger og laveringer fra slutten av 1960-tallet faktisk minner om
Chrix Dahls fra trettitallet. Begge kunstnerne viser den samme lekenhet og
kjapphet i utførelsen.
Navn kan nevnes som mulige læremestere og inspiratorer, likevel må man
ikke glemme at mennesket og dets kunstnersjel ofte faller sammen med en
annens – uten at det har forekommet noen som helst kjennskap eller
forbindelser dem imellom. Et slikt slektskap forteller at mennesket i seg
selv kan bære på tilsvarende drømmer og forestillinger, så lenge vi er av
samme opphav.
MOTIVVALG
Chrix Dahls bilder og uttrykk har oftest utspring i noe han selv har opplevd
eller observert med nysgjerrighet. Det er tilsynelatende hverdagslige ting
som interesserer og inspirerer ham til å behandle dem på en nennsom,
følelsesladet og gjerne humoristisk måte. Han dramatiserer det observerte
og gir det en stemning som antyder at noe har skjedd, eller at noe kommer
9
til å skje. Chrix Dahl hadde allerede som barn sans for musikk, dans og
teater, og tross sin bakgrunn fra en trygg oppvekst i Vestre Aker, valgte han
med iver impulser fra samfunnets outsidere blant sigøynere, prostituerte,
tiggere, fylliker, halliker og gjøglere.
Chrix Dahl
foretok
studiereiser til
Frankrike,
Nederland og
Tyskland foruten
til Italia, landet
han stadig vendte
tilbake til.
Motivene han
fant noterte han
ned i en rekke
skisser og studier
utført i blyant,
penn, akvarell og
også i olje.
Mange arbeider
ble avsluttet på stedet under reisen – i friluft, mens andre arbeider forble
skisser som han enten overførte til grafiske uttrykk, eller videreutviklet
innen illustrasjonsvirksomheten.
I disse reiseskildringene viser han et menneskesyn med tydelig sympati for
de ynkeligste av de ynkelige, samtidig som han med humoristisk sans
karakteriserer både enkeltmennesker og situasjoner dem imellom. Han
virker verken sentimental eller moralistisk i sine betegnelser.
Det er byen med gatens eller møteplassens egne liv som opptar Chrix Dahl.
Han skaper disse stedene om til rene scenerom og betegner menneskene i
deres skjebnebestemte roller omgitt av en mer eller mindre karakteristisk
scenografi med fragmenter av pittoresk arkitektur med buer, søyler og
smijernsarbeid i en slags form for historisk bygningsromantikk. Dette vises
i de trange smug og gårdsrom så vel som i de mer monumentale bygg.
I landskapene fremstiller han poetiske uttrykk fra hjemlige steder i Norge
og Danmark og i glimt fra sin ungdomstid. Ellers viser han sin beundring
av det arbeidende og ansvarsfulle mennesket gjennom alle sine motiver
med artister, gjøglere, komedianter, båtbyggere, sandgravere,
bygghåndverkere, fiskere, bønder og husmødre.
93
, 1925
Liten gutt
10
Innholdsmessig ser man at Chrix Dahl, som iakttar, noterer og lager lette
impresjonistiske strektegninger og akvareller, i tillegg viser ofte en direkte
fortelling med en politisk undertone i motivene sine.
Chrix Dahl var interessert i film, og antageligvis har han følt seg berørt av
Chaplins landstrykerfigur, samfunnssatiren og den forfinede, lett grasiøse
pantomimen i skikkelsene i Chaplins filmer. Kunstnerslektskapet er klart til
stede hos de to store kunstnerne.
CHRIX DAHL OG EDVARD MUNCH
Chrix Dahl har selv beskrevet sitt første møte med den store mesteren, sin
nærmeste nabo i nærmere 30 år. Etter avtale med Edvard Munch hadde han
samlet noen av sine første tegninger under armen og gikk over til ham med
disse for å få en vurdering av sitt arbeid. Mens hundene glefset og gneldret
mot ham, tok derimot Munch ham vennlig i mot. Han vurderte Chrix Dahls
arbeider på en ærlig og konstruktiv måte. Han rådet ham til å studere
naturen og lære av det han observerte. Samtidig måtte man være tålmodig
og arbeidsom. Selv om Munch både kritiserte og veiledet den unge eleven,
ville han ikke ha noen ansvarlig lærerrolle ovenfor ham,
- De skjønner, jeg
passer ikke til å være lærer for unge mennesker. Jeg eksperimenterer for
meget, og kan bare narre dem borti noe galt
, mente han.
Dette forsto og respekterte Chrix Dahl.
Møtene mellom Edvard Munch og Chrix Dahl var i de neste årene fåtallige,
men da de møttes viste han interesse for den unge Dahl, og spurte ham om
studiene og lærerne. En gang Chrix Dahl røpet at han ønsket å dra til Italia,
rådet Munch ham heller å reise til Paris.
i
– Den levende kunsts by,
motsetning til
mente han.
– Italia er den døde kunsts land,
Anmeldelsen fra Jappe Nilssen over Chrix Dahls debututstilling hos
Blomqvist i 1930, virket så nedslående at Chrix Dahl bar den med seg til
det siste. Munch hadde sett anmeldelsen og ringt ham opp, for å vise at han
var fornøyd med hans arbeider, og dette også oppmuntret ham. Likevel
kunne han ikke la være med å ta kritikken fra Jappe Nilssen innover seg. I
fortrolighet hadde den unge debutanten den gang delt sin skuffelse med sin
nabo og malerkollega Edvard Munch.
– Etter min første utstilling hadde
Jappe Nilssen – den mest innflytelsesrike kunstanmelderen i Oslo den gang
– vært meget slem i sin kritikk. Til denne utstilling hadde jeg også sendt
Munch en innbydelse. Han hadde virkelig også sett utstillingen, og på
toppen av det hele ringte han op til mig og lot til å være ganske fornøiet
med mine arbeider, bortsett fra noen akvareller som han syntes var for
11
«engelske». Jeg ble jo svært oplivet og bukket og takket, og var nesevis nok
til å bemerke at Jappe Nilssen hadde skrevet akkurat det motsatte. «Ja, ja,»
svarte Munch, «min venn Jappe Nilssen tar så ofte feil. Jeg sier det stadig
til ham, men han har sin egen mening. Disse kritikerne gjør så meget skade
med den skrivingen sin.
»
Etter hvert ble Munch mer
utilnærmelig og led under følelse av å
bli forfulgt. Han levde helt
tilbaketrukket og avstanden som
oppsto mellom Edvard Munch og
Chrix Dahl var sannsynligvis til det
beste for dem begge, spesielt for den
unge kunstneren. Likevel hadde de et
tilforlatelig gjensidig bekjentskap,
som varte livet ut.
Edvard Munchs død 27. januar 1943,
gjorde et sterkt inntrykk på Chrix
Dahl. Munchs snille og vennlige
husholderske sørget for at den eneste
som ble sluppet inn til den avdøde var
Chrix Dahl. Da han entret
soveværelset hvor den døde lå, ble
han slått av ensomheten i rommet –
enkelt, men verdig. Han betraktet den store mesteren der han lå i hvite
kleder på lit de parade. Rundt omkring i rommet sto, hang og lå hele og
halvfredige bilder. Selv om stemningen inspirerte til å bli gjenskapt
sømmet det seg selvfølgelig ikke å stå og arbeide der i værelset ved en slik
anledning. Man fikk vente til man kom hjem i sitt atelier igjen og la
inntrykkene synke. To uker etter betegnet han disse i en kjølig poetisk tone
i akvarellen «Edvard Munch på dødsleiet. Tegnet efter hukommelsen 9/2
1944».
TEGNINGER OG ILLUSTRASJONER
Blant de første tegningene benytter Chrix Dahl gjerne blyant, for deretter å
anvende tusj med penn og pensel.
Det virker som om disse tegningene i utgangspunktet er ment som
avsluttede arbeider, men mange av dem blir også ofte forarbeider til grafikk
og maleri.
33
, 1928
Narren
12
Chrix Dahls tegninger kan inndeles i to hovedfaser. De tidlige tegningene
som knytter ham til tegnetradisjonen fra Erik Werenskiold er preget av en
markant, loddrett strømmende penneføring med en formgiving ved hjelp av
valørene skapt i tettheten i parallellene.
I den senere periode, etter krigen, er han mer livlig og lekende i sine
strekspinn. Dette lette, luftige uttrykket tåler såpass mye løs og svevende
penneføring når han enkelte steder i billedflaten kan samle og formgi
strekspinnet i en lett gråtonelavering eller rett og slett ved å pensle inn
svarte holdepunkter.
Chrix Dahl ble tidlig litterært interessert og det var som tegner og illustratør
Chrix Dahl hadde nådde størst anseelse mens han levde.
Allerede, mens han går på Kunstakademiet som 21 åring, får han
offentliggjort sine første tegninger i A-magasinet. Noen år senere, i 1932
utfører han sitt første bokarbeid med et 60-talls illustrasjoner i
«Tyrolersangen» av Bjørnstjerne Bjørnson.
Deretter følger flere illustrasjonsoppdrag før forlagskonsulent Christian
Hafting ved F. Bruns Bokhandel i Trondhjem finner på å gi Chrix Dahl i
oppdrag å illustrere og kunstnerisk tilrettelegge en selvvalgt tekst.
Kunstneren velger Voltaires «Candide»
,
den troskyldige, som utkom på
norsk i 1946. Denne blir betegnet som Chrix Dahls hovedverk innen
tegning og illustrasjon, og er samtidig blitt stående som et av de mest
betydelige arbeider i norsk bokkunsts historie.
Hans tegninger blir ofte beskrevet som dristige og sorgløse. Dette mente
han selv skyldes
– fordi jeg er så klossete. Både i dagliglivet og ved
tegnebrettet. Jeg kompenserer ved å gi mine personer et drag av lettsindig
eleganse. Særlig setter jeg Voltaire og hans usentimentale analyse av
tilværelsen høyt. Arbeidet med illustrasjonene til Candide er noe av det jeg
ser tilbake på med størst glede
, sa han i forbindelse med F 15 utstillingen i
1985.
Chrix Dahl ble raskt anerkjent som tegner og etterspurt som illustratør, og
han markerte seg som en ledende bokillustratør i perioden fra 1932 – 1978.
Han engasjerte seg også i hele den grafiske utformingen av bøkene han
illustrerte. Hans prestasjoner på dette området gjorde ham til vår desidert
fremste bokkunstner i forrige århundre.
Tegningen har blant kunstnere selv ofte blitt sett på som det edleste
kunstuttrykk og det nærmeste man kan komme kunstnerens egen nerve.
13
Men tegningen i penn og blyant har aldri vekket mer oppmerksomhet hos
det brede lag av publikum her i landet. Man ser det i
utstillingssammenheng, i medieomtalene, eller i mangelen av sådanne - og
ikke minst; man ser det på de lave prisene slike bilder oppnår ved salg.
GRAFIKKEN
Chrix Dahl hadde en solid utdannelse og en vid praksis innenfor grafikken.
Han kjente tidlig til alle teknikkene innenfor dyptrykket og deretter til
litografiet. Han videreførte en europeisk kulturarv med forbilde og utspring
fra tradisjonen omkring Rembrandt. Denne var man kjent med i utla
Pressemelding: Ukjent samling, CHRIX DAHL (1906 – 1994) Gå også inn på: www.iselinbast.no
en imponerende utstilling av kunstnerens verker i
Munchatelieret på Ekely i Oslo
, der alle bildene er for salg.
Torsdag 5. januar, på hundreårsdagen siden Chrix Dahls fødsel, åpner
Av Chrix Dahls svoger, Henrik Aasekjær, ble Bast for snart syv år siden betrodd en større ukjent kunstsamling hun skulle forvalte og selge til inntekt for et fond med det formål å utdele stipendier til støtte for unge talentfulle musikere og kunsthåndverkere; Inger og Henrik Aasekjærs Fond.
Kunstsamlingen består av 118 verker av Chrix Dahl. Kun et fåtall av grafikken har noen gang vært utstilt eller vist frem før. De eldste bildene er tegninger utført av Chrix i trettenårsalderen. Ellers inneholder samlingen malerier i olje, akvarell og gouache, penntegninger og mange ukjente grafiske blad. Grafikken som er fra tretti- og førtitallet finnes kun i et eksemplar av hvert motiv.
I tillegg til alle verker av Chrix Dahl, inneholder samlingen 25 kunstverk av andre betydningsfulle kunstnere, blant andre grafikk av Sigurd Winge, noen vittig - poetiske farge koldnålsraderinger fra små opplag og akvarellen Sjømannen av Knut Jørgensen og enperle av et selvportrett av den kjente svenske kunstneren Peter Dahl, Chrix´ nevø.. De eneste skulpturene i samlingen er to kvinnetorsoer i terrakotta av henholdsvis Kåre Orud og Per Hurum.
Det er ingen tilfeldighet at utstillingen finner sted nettopp i Edvard Munchs atelier. Da Chrix var ti år fikk han en nabo som skulle komme til å bety mye for ham på flere måter. Det var den store mesteren Edvard Munch, som da var 53 år gammel.
Chrix (Christian Axel) Dahl er født i Kristiania 5. januar 1906. Etter Kunst- og Håndverkskolen fortsatte Chrix på Kunstakademiet under Revold og Strøm. Deretter spesialiserte han seg i Radérklassen hos Willums. Senere ledet han selv denne klassen gjennom nærmere tretti år, frem til 1974. Ved siden av lærergjerningen virket han som aktiv kunstner innenfor grafikk og maleri.
Chrix Dahl ble raskt anerkjent som tegner og etterspurt som illustratør, og hans prestasjoner på dette området gjorde ham til vår desidert fremste bokkunstner i forrige århundre.
Utstillingen viser bilder på Chrix Dahls filosofi. Gjennom noen selvavslørende og inderligfølte pennetegninger og deres påskrift, vitner Chrix Dahl om sine alvorsfulle tanker, vurderinger og krav han har til kunstneren. Han ser på kunstnergjerningen som en slags skjebne og ikke som et valg. Hans kunst er dermed tidløs, som i Kunstneren og Narren, beggefra 1928.
I grafikken kommer Chrix Dahl kanskje lengst i å uttrykke sin inderlighet der koldnålen ofte gjenspeiler nerven og hans temperament, streketsningen skildrer det litterære innholdet og akvatinten karakteriserer stemningen med sine valører.
Chrix Dahls malerier har urettmessig siden trettiårene og frem til i dag blitt undervurdert, eller de har blitt møtt med taushet. En av årsakene til dette kan unnskyldes med at man kun etter Chrix Dahls død har sett flere av hans malerier samlet og dermed kunnet forstå den kunstneriske verdien i dem. Napolitansk gårdsrom fra 1936 er et bilde på dette.
En del av bildene ved utstillingen viser vanskelige tider for kunstneren, både økonomisk og med tilgang på materiale. Han malte og tegnet ofte på begge sider av platen eller papiret. Dette har man tatt hensyn til under innrammingen bl.a. ved å sette glass også på baksiden av de gjeldende bildene.
Det er tydelig at Chrix Dahl hadde interesse og følelse for menneskene uten betingelser og moralisme. I refleksjonene av mystikken det gir, utforsker han sin egen kunst.
Chrix Dahl var en sann kunstner som var trofast mot sitt talent og nysgjerrig på hvor langt han kunne utvikle det.
Utstillingen i Munchatelieret viser et kvalitativt høyt utsnitt av Chrix Dahls verker. Vi ser klart gjennom gaver fra Chrix til sin svoger og dernest i svogerens valg ved kjøp av Chrix´ bilder, har det alltid hersket en overordnet intensjon; kun det beste er godt nok. Dette skinner ut fra alle verkene.
De fleste maleriene har nylig gjennomgått en kyndig rensning av konservator Anette Høyer.
Det er uvanlig generøst og gjør inntrykk som kanskje i fremtiden kan inspirere andre til å gjøre noe liknende, sier
Iselin Bast
- Det er verdt å merke seg denne måten ekteparet Aasekjær til slutt håndterte den skatten de selv sanket gjennom et langt liv, ved å gi den videre uten særskilte betingelser eller ønske om å være med på overrekkelsen eller fremheve seg selv.
Tony Høibraaten 05.04.2022 07:29
Hei, Mitt navn Er Tony Høibraaten,min mors onkel var Henrik Aasekjær. Jeg har noen bilder av Chrix Dahl som jeg lurer på om det har no særlig verdi.
Iselin 16.09.2021 09:42
Nei, han var ikke i gang som 18-åring. Bodde og virket på vestkanten, Smestad.
Har du et bilde av et bilde, så kan jeg si mer.OK? Chr. Dahl i studietid.
Tor-Magnus Lundeby 16.09.2021 08:19
Hei, lurer på om Chrix Dahl kan ha debutert på Høstustillingen allerede i 1924 med et bilde kalt Fillebod i Lakkegaten. HU-katalog: Christen Dahl. Adr mandalsgt
Iselin 16.09.2021 13:41
Les på hjemmesiden min:
Katalog til jubileumsutstillingen 2006.
Der får du god informasjon
Tor-Magnus Lundeby 16.09.2021 09:21
Tenker: kan ha stått Christian Dahl på innsending og at det ved feil ble til Christen i katalog. Mye feil rundt HU i NKL. Har han brukt Chrix tidlig studietid?
Iselin 16.09.2021 08:41
Hei Tor Magnus Lundeby,
Chrix(Christian Axel) Dahl .
Debututstilling hos Blomqvist Kunsthandel i Oslo i 1930.
Høstutstillingen jevnlig fra1930 - 74.
Leif Wangberg 16.10.2018 10:07
Har 3 akvarell fra 1943 med motiver fra Trondheim som jeg har arvet etter min far. Vannfarger med streker av tush. Noe verdt.
Iselin Bast 16.10.2018 10:19
Ja, og hvis du har tenkt å selge dem foreslår jeg at du kontakter Blomqvist nettauksjoner. De vurderer bildene og foreslår en passende minstepris. Lykke til.
Gunnar 01.03.2014 09:43
Hei! I speidingen på 1920- og 30-tallet forekommer "KX" Dahl som illustratør, http://leksikon.speidermuseet.no/wiki/Fil:Ou_sj%C3%B8sp_0052.JPG Er dette samme?
Iselin Bast 12.02.2014 14:45
Jeg kan antyde verdien dersom du sender et godt foto og mål av bildet.
Sonja Grau de Paiva 12.02.2014 14:41
Jeg har en akvarell av Chrix Dahl Fra Oslo, har den noen verdi,ikke innrammet,MED VENNLIG HILSEN Sonja Grau de Paiva.
Nyeste kommentarer
05.04 | 07:29
Hei, Mitt navn Er Tony Høibraaten,min mors onkel var Henrik Aasekj...
16.09 | 13:41
Les på hjemmesiden min: Katalog til jubileumsutstilling...
16.09 | 09:42
Nei, han var ikke i gang som 18-åring. Bodde og virket på vestkanten, Smesta...
16.09 | 09:21
Tenker: kan ha stått Christian Dahl på innsending og at det ved feil ble til Chri...